ARCHIVE/ARCHIVIO

MILAN MACHINIMA FESTIVAL 2018

Estetiche del cinema videoludico

AESTHETICS OF GAME-BASED CINEMA

IULM University hosts the first edition of the Milan Machinima Festival

MILAN — IULM University proudly unveiled the inaugural Milan Machinima Festival on Friday, March 16, 2018, at 6:00 p.m. in the Sala dei 146. An official event of Milano Digital Week 2018, it was presented by the Master of Arts in Game Design at IULM University.

Building upon the legacy of the 2016 exhibition, GAME VIDEO/ART. A SURVEY, the festival showcased a curated selection of machinima crafted by renowned international artists. Machinima, a unique fusion of video games, experimental cinema, and video art, allows artists to repurpose and transform existing video games into entirely new, visually arresting experiences.

This international selection of audiovisual works expands upon our notions of what machinima can do and be. Drawing on a broad range of innovative storytelling techniques, including experimental narratives, avant-garde poetics, crossovers into the documentary genre, and contemporary art practices, the Milan Machinima Festival brings together an eclectic range of short and medium works by international filmmakers.

This year’s selection showcased the dynamic scope of machinima. With an array of innovative storytelling techniques, from avant-garde narratives to contemporary art practices and even documentary-style insights, this collection of works challenges and expands our understanding of the medium. Highlighted filmmakers and artists included Tayla Blewitt-Gray (Australia), Alan Butler (Ireland), Jacky Connolly (United States), Thomas Hawranke (Germany), Jonathan Vinel (France), John Wilson (United States), and Eduardo Tassi (Italy) among others. By hijacking Grand Theft Auto, The Sims, and other titles, these filmmakers and video artists created digital shorts focusing on such themes as sexuality, politics, alienation, creativity, and violence.

Curated by Matteo Bittanti, the Milan Machinima Festival was presented by Laura Carrera and Gemma Fantacci, students of the M.A. in Game Design at IULM.

Graciously sponsored by the City of Milan’s Department of Digital Transformation and Public Services, Milano Digital Week is a testament to the digital age's transformative power in work, leisure, and education. By emphasizing the synergies of production and consumption fueled by digital technology, Milano Digital Week fosters collaborations among citizens, businesses, academia, and research entities, painting a vibrant picture of tomorrow’s world. 

l’Università IULM ospita la prima edizione del Milan Machinima Festival

MILANO - Venerdì 16 Marzo 2018 dalle ore 18.00 presso la Sala dei 146 dell’Università IULM è stata organizzata la prima edizione del Milan Machinima Festival, un evento ufficiale della Milano Digital Week 2018. Il MMF è stato presentato dal Master of Arts in Game Design della IULM.

In logica di continuità con la precedente mostra GAME VIDEO/ART. A SURVEY (2016), la retrospettiva ha proposto una selezione di machinima realizzati da artisti internazionali. Situato all’intersezione tra videogiochi, cinema sperimentale e video arte, il machinima è un audiovisivo che non si presta a facili categorizzazioni. Appropriadosi di materiali videoludici pre-esistenti, gli artisti creano esperienze visive innovative.

Questa selezione internazionale di opere audiovisive espande le nostre nozioni sul potenziale del machinima. Traendo ispirazione da una vasta gamma di tecniche di narrazione innovative, in bilico tra cinema sperimentale, poetica d’avanguardia, crossover documentaristici e pratiche d'arte contemporanea, il MILAN MACHINIMA FESTIVAL presenta cortometraggi e mediometraggi realizzati da cineasti e artisti internazionali.

Il festival ha mostrato la portata dinamica del machinima. Con una serie di tecniche di narrazione innovative, dalle narrazioni d’avanguardia alle pratiche artistiche contemporanee, fino agli approfondimenti in stile documentario, la selezione ha incluso le opere di Tayla Blewitt-Gray (Australia), Alan Butler (Irlanda), Jacky Connolly (Stati Uniti), Thomas Hawranke (Germania), Jonathan Vinel (Francia), John Wilson (Stati Uniti), ed Eduardo Tassi (Italia). Attraverso l’uso creativo di Grand Theft Auto e The Sims, video artisti e filmmakers hanno realizzato cortometraggi che esplorano la sessualità, la solitudine, la creatività e la violenza.

Curato da Matteo Bittanti, il Milan Machinima Festival è stato presentato da Laura Carrera e Gemma Fantacci, studentesse del Master of Arts in Game Design della IULM.

Promossa dal Comune di Milano, Assessorato alla Trasformazione Digitale e Servizi Pubblici, la Milano Digital Week presenta le realtà che stanno trasformando il lavoro, il tempo libero, la formazione e le dinamiche della progettazione e della produzione attraverso le modalità digitali. Un’opportunità di riflessione e confronto per cittadini, aziende, istituzioni, università e centri di ricerca, un modo altro di conoscere e di aprire una finestra sul domani. 



 
 

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